08 juli 2014

Surdegsbröd, sååå gott!

Jag har äntligen lyckat hålla liv i mina surdegar och kan nu baka och njuta av nybakat surdegsbröd! Jag älskar surdegsbröd :) 

2 avlånga bröd
500 g vatten 
150 g vetesurdeg
100 g rågsurdeg
5 g jäst
800 g vetemjöl
20 g honung
30 g havssalt

Dag 1
Blanda alla ingredienser utom saltet i en bunke och blanda i 20 min i hushållsmaskinen. Tillsätt saltet och fortsätt arbeta degen ytterligare 5 min. Låt vila i bunken i 30 min.

Lägg degen i en oljad plastlåda med lock. Vik ena kanten av degen mot mitten, vik sedan den andra kanten. Vänd på degen. Låt jäsa i 30 min och gör sedan om vikproceduren. Låt jäsa i kylskåpet över natten.

Dag 2
Sätt ugnen på 250 grader. 

Stjälp upp degen på ett mjölat bakbordet. Dela den i två delar och lägg upp på en plåt med bakplåtspapper. Sätt in i ugnen och sänk temperaturen till 200 grader. Grädda i 35 minuter.
Låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar